כל יזם, בעל עסק, משקיע או אדם אחר שעושה עסקים, נתקל תכופות במונח: “תכנית עסקית”. במאמר זה נסביר מהי תוכנית עסקית, למה צריך תוכנית עסקית, מהם השימושים בתוכנית עסקית, כיצד מכינים תוכנית עסקית, מה יש לבדוק בעת הכנת תוכנית עסקית, מיהו האדם הנכון להכנת התוכנית, מה צריך לדעת בטרם הכנת תוכנית עסקית ומה ניתן לעשות עם התוכנית העסקית לאחר הכנתה.
תכנית עסקית הינה מסמך עסקי – כלכלי, הבנוי בחלקו על נתונים בדוקים ובחלקו על תחזיות והשערות עסקיות וכלכליות, שמטרתו לאפשר ליזם, לבעל עסק או למשקיע פוטנציאלי לקבל מושג ראשוני – ואף למעלה מכך – לגבי כדאיות הקמת עסק, כדאיות ביצוע השקעה בעסק, כדאיות ביצוע מהלך עסקי בעסק קיים (כגון – מיזוג, רכישה, רה – ארגון ועוד) ו/או כל פעולה אחרת שיש לה השלכות מהותיות על הקמתו ו/או עתידו של העסק.
למה צריך תוכנית עסקית?
הכנת תכנית עסקית מועילה בדרך כלל לכל המעורבים בדבר: ליזם – מאחר והיא נותנת לו מושג ראשוני מבוסס בדבר סיכויי העסק שיקים לשרוד, ומתי, אם בכלל, יהפוך לרווחי.
בנוסף התוכנית מאפשרת ליזם להבהיר לעצמו מהם לוחות הזמנים בהם יתבצעו פעולות שונות בעסק, מהן הפעולות שעליו לבצע לצורך הקמתו, מהן המגבלות החלות עליו (פיננסיות, תנאי שוק, מגבלות רגולטוריות ו/או חוקיות וכו’), וככלל – מה הסיכוי שהעסק שהוא מעוניין להקים, יצליח.
לגבי משקיע פוטנציאלי כגון, בנקים, משקיע פרטי, “אנג’ל”, קרן הון – סיכון, קרנות מדינה וכו’, קבלת תוכנית עסקית מפורטת בטרם קבלת החלטה בדבר השקעה או אי השקעה הינה חיונית, שכן, בלעדיה, לא יידע המשקיע האם בפניו עסק בעל פוטנציאל לרווחים או יוזמה שנדונה מראש לכישלון ושחבל להשקיע בה את כספו.
למותר לציין כי משקיע רציני ידרוש תכנית עסקית מפורטת, מדוייקת ככל הניתן ושניתן ללמוד ממנה את הנתונים הרלוונטיים לצורך קבלת החלטה.
מהם השימושים שניתן לעשות בתוכנית עסקית:
כאמור, השימושים מגוונים, החל מהקמת עסק, גיוס השקעה להקמתו, דרך שינוי מצב העסק, אם ע”י מיזוג עם עסק אחר ויצירת סינרגיה מועילה, או מהלך של רכישת עסק אחר או שינוי תחומי העיסוק של עסק קיים ו/או ארגון מחדש של העסק מבחינה עסקית, מצבת כוח אדם, מוצרים ושירותים שהוא מעניק וכו’.
אפילו כאשר שוקלים למכור את העסק או לסגור אותו, שווה לבדוק את הנושא לעומק כדי לוודא שלא מדובר בטעות שבעל העסק יצטער עליה צער רב לאחר מכן, משישלים את המהלך העסקי.
כיצד מכינים תוכנית עסקית?
קיימות מספר דרכים להכנת תכנית עסקית: ראשית, היזם יכול להכינה בכוחות עצמו, בהתבסס על שלל דוגמאות ועצות שביכולתו למצוא הן באינטרנט והן בספרות הרלוונטית.
ברם, אם מכין התוכנית זקוק להשקעה מגורם רציני או שעליו להמציא לאותו גורם תכנית עסקית הכוללת דוחות כלכליים שהכנתם סבוכה יותר, תחזיות כלכלית וכו’, מן הראוי שיפנה לאיש מקצוע הבקיא בהכנת תוכניות עסקיות, ויקבל ממנו סיוע תוך שהוא מסתייע בניסיונו הרב. לרוב אלה יהיו רואה חשבון ו/או עורך דין מנוסים.
כמובן שלא מזיק לקרוא כמה שיותר חומר מקצועי בנושא שבו בכוונת היזם לעסוק, לקרוא ספרות מקצועית, עיתונים כלכליים, סקרי שוק, פרסומים שונים רלוונטיים ולהתייעץ עם בעלי מקצוע העוסקים באותו תחום, כמו גם עם בעלי עסקים דומים, הכל כדי להקטין את מידת אי הוודאות ולאסוף יותר מידע, אשר יאפשר להכין תוכנית עסקית אמינה יותר ושיהיו בה כמה שפחות טעויות.
מה יש לבדוק בעת הכנת תוכנית עסקית?
ראשית נכלול בפתיח לתוכנית תמצית מנהלים קצרה, מעניינת ומסקרנת, אשר בפועל תפקידה לגרות את דמיונו וסקרנותו של הקורא על מנת שימשיך ויתעמק בשאר התוכנית.
בתמצית המנהלים נסביר בקצרה, מהו המוצר או השירות שלצורך מכירתו יוקם העסק, מיהם המקימים, באיזו קונסטלציה עסקית יוקם המיזם – חברה בע”מ, שותפות, עוסק יחיד וכו’, מהו יחודו ויתרונו של המוצר בשוק, מהו השוק בו יפעל, מיהם המתחרים, כיצד מתכוון היזם לייצר את המוצר, לשווק אותו ולמכור אותו, מיהו קהל היעד – מהו פלח השוק אליו הוא פונה, מהם הרגלי הצריכה של הצרכן הפוטנציאלי ומהו כוח הקנייה שלו, מהן התחזיות הכלכליות ביחס להתפתחות העסק ובעצם – מדוע יש טעם להמשיך ולקרוא הלאה.
לאחר מכן נעבור לגוף התוכנית, אותו נכתוב בדקדקנות וביסודיות. בגוף התוכנית יש לפרט באופן מדוייק, ענייני אך מפורט, את כל אחד מהנושאים שבתמצית, תוך התייחסות לראשי פרקים רבים, אשר תקצר היריעה מלפרטם במאמר זה.
עם סיום הכנת התוכנית העסקית נשאלת השאלה – מה עושים עמה הלאה?
ובכן, כמובן, זה הזמן להתחיל ולחפש משקיע, לפנות לכל הגופים הפרטיים, המוסדיים, קרנות מדינה, קרנות סיוע לעסקים קטנים, אנג’לים, משקיעים פרטיים – הן כאלה שכבר רכשו להם מוניטין כבעלי “מגע זהב” והן כאלה שטרם עשו זאת אך הפרוטה מצוייה בכיסם, ולנסות ולקבוע עמם פגישות.
אם הצלחת לקבוע פגישות כאלה, הפגישה הינה הכלי האופטימלי ליצירת קשר אישי, ליצירת אמון, ליצירת סקרנות לגבי המיזם העסקי או הרעיון שלטובתו היזם זקוק להשקעה, וניצול נכון של זמן הפגישה עשוי להביא ליזם תועלת שלא תסולא בפז.
נציין בקצרה כי בטרם העברת מידע עסקי כלשהו מהיזם למשקיעים הפוטנציאליים, ניתן להחתימם על הסכם לשמירת סודיות, וזאת על מנת שהרעיון המקורי שהיזם – המשקיע בו את כל זמנו ומרצו – הגה, ישאר מוגן, ככל הניתן (כמובן שאין בכך כדי להוות הגנה פטנטבילית וכו’).
בנוסף נציין כי אם וכאשר מקבל היזם תשובה חיובית מהמשקיע, אשר יאות להשקיע את כספו במיזם, עליו לפנות ולהתייעץ עם עורך דין מנוסה ולבקש שיכין עבורו הסכם השקעה הוגן, כך שהקניין הרוחני של החברה וזכויותיהם של בעלי המניות ו/או השותפים, יוסדרו באופן הולם ויימנעו חיכוכים מיותרים בעתיד.
[…] ביטוח מסחרית נדרשת לניהול לפי תוכנית עסקית מוגדרת שביצועיה נבחנים על ידי בעלי מניותיה. עיקר […]