ביום 26.7.2019 נכנס לתוקפו חוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים, תשע”ח-2018, אשר נחקק כבר שנה קודם לכן.
מדובר בחוק מהפכני אשר מחייב את הגופים הציבוריים במדינה, לרבות משרדי הממשלה (משרד הפנים שומע?), רשויות מקומיות, בתי חולים ציבוריים, קופות החולים ועוד, לאפשר לאזרחי המדינה לפנות אליהם ואף לשגר אליהם מסמכים, טפסים ובקשות, באמצעות האינטרנט או המייל / דואר אלקטרוני ולא רק באמצעות הפקס והדואר הרגיל, כפי שהיה בעבר.
במסגרת הצעת החוק הוסבר כי הציבור בישראל נדרש לעיתים קרובות לפנות לגופים ציבוריים המספקים לו שירותים על בסיס קבוע, שאז האזרח נתקל לא אחת בבירוקרטיה ודרישות הזויות כמו “תשלח פקס”…
למרות שבחלק מגופים אלה יש מחלקות לפניות הציבור, הפניות המופנות לאותן מחלקות לעיתים אינן מטופלות כלל, או שהן אינן מועברות להמשך טיפולה של המחלקה באותו גוף המופקדת על נושא הפנייה.
לפיכך, מטרת החוק הנה לחייב את הגופים הציבוריים לאפשר לפנות אליהם באמצעי קשר דיגיטלי וזאת על מנת לשפר את איכות ויעילות השירות והטיפול הניתנים על ידם לאזרחי המדינה שפונים אליהם.
כעת לא נותר אלא לקוות שהחוק אכן יאכף בפועל, הלכה למעשה, כך שגם הגופים הציבוריים במדינה יתאימו סוף סוף את אופן הפניה אליהם לעידן המודרני, במקום לאלץ את אזרחי המדינה להשתמש באמצעי הקשר המיושנים, שלא רק איטיים ובלתי יעילים בהרבה, אלא גם הרבה פחות זמינים ונגישים לציבור הרחב כגון מכשירי פקס שעבר זמנם.
מהות החובה לפי החוק
הכלל
סעיף 2 לחוק קובע כי ככלל, כל גוף ציבורי קרי, גוף שנותן שירות לציבור, ואשר מפורט בתוספת לחוק, מחוייב לאפשר לכל אדם לפנות אליו באמצעי קשר דיגיטלי.
אמצעי קשר דיגיטלי מוגדר בסעיף 1 לחוק כאמצעי טכנולוגי שבחר גוף ציבורי, המאפשר לציבור לפנות אליו בפשטות מכל מקום, באמצעות האינטרנט, לרבות באמצעות דואר אלקטרוני וכן לצרף לפנייתו קבצים.
החריג לכלל
חובה זו לא תחול במקרה בו נקבע אחרת לפי כל דין, או שהגוף הציבורי החליט שהפנייה לגבי עניין מסוים תהיה בדרך מסוימת אחרת, וזאת מטעמים מיוחדים, שיירשמו. את ההחלטה הנ”ל יש לפרסם באתר האינטרנט של הגוף הציבורי.
לשם כך, הגוף הציבורי רשאי לשקול, בין היתר, שיקולים בדבר אופן זיהוי הפונה והצורך לוודא את זהותו, הגנה על פרטיות ובכלל זה שמירה על סודיות רפואית והגנת סייבר.
יחד עם זאת, בעניין שבו הגוף הציבורי כבר מאפשר לפנות אליו באמצעות הפקס, הוא לא יהיה רשאי להחליט שהפנייה אליו תהיה בדרך מסוימת אחרת כאמור.
איך יודעים מהו אמצעי הקשר הדיגיטלי של הגוף הציבורי?
כל גוף ציבורי שהחוק חל עליו מחוייב לפרסם באתר האינטרנט שלו, לגבי יחידות בו הנותנות שירות לציבור, את עיקרי סוגי השירותים הניתנים ביחידות אלה, פריסתן הגאוגרפית, כתובותיהן ודרכי ההתקשרות עמן ובכלל זה, גם את אמצעי הקשר הדיגיטלי שבאמצעותו ניתן לפנות באמצעותו לגוף הציבורי ולאותן יחידות – כתובת אימייל…
בנוסף, מחובתו לפרסם דרכי התקשרות עם עובד הגוף או היחידה שנותנים שירות לציבור, כפי שיקבע מנהל הגוף הציבורי או היחידה, לפי העניין. כך קובע סעיף 3 לחוק.
יחד עם זאת, מנהל הגוף ציבורי רשאי להחליט, מטעמים מיוחדים שיירשמו, שפרסום כאמור לא יחול לגבי הגוף הציבורי או יחידה בו, אם הוא סבר שפרסום כאמור עלול לפגוע פגיעה של ממש ברמת השירות הניתנת לציבור, או שיש חשש לשלומו של עובד הגוף הציבורי.
גם את ההחלטה הנ”ל יש לפרסם באתר האינטרנט של הגוף הציבורי.
בנוסף, לא תחול חובה לפרסם דרכי התקשרות עם עובד גוף ציבורי שאופי עבודתו הוא קבלת קהל או טיפול שאינו מתמשך בפניות, ובמקום זה יפורסמו דרכי ההתקשרות עם מנהל הגוף הציבורי.
לגבי עובדים המטפלים באופן מתמשך בפניות, יש לפרסם את דרכי ההתקשרות עמם.
על מי החוק חל?
רשימת הגופים הציבוריים שהחוק חל עליהם ואשר כאמור מפורטת בתוספת לחוק, כוללת בעיקרה את משרדי הממשלה, לשכת נשיא המדינה, מינהל הכנסת, משרד מבקר המדינה, רשויות מקומיות, תאגידים מקומיים, בתי חולים ציבוריים, קופות חולים, תאגידים שהוקמו לפי חוק וחברות ממשלתיות.
לגבי גופים שיפוטיים, החוק חל רק לגבי עניינים שאינם הליכים שיפוטיים או מעין שיפוטיים באותם גופים.
מדובר בבתי משפט, בתי דין, לשכות הוצאה לפועל, המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות וגופים אחרים בעלי סמכות שפיטה על פי דין.
ומה לגבי גופים ביטחוניים / בטיחותיים?
החוק אינו חל בכלל על השב”כ, המוסד, הוועדה לאנרגיה אטומית, מערך הסייבר הלאומי, הרשות להגנה על עדים, יחידות של משרד הביטחון שאינן נותנות שירות לציבור.
לגבי צה”ל, החוק חל רק לגבי פניות ליחידות שנותנות שירות לציבור.
לגבי המשטרה, החוק חל רק לגבי פניות ליחידה לתלונות ציבור, ופניות בעניין חוק חופש המידע, דוברות, הסברה ורכש.
לגבי השב”ס, החוק חל רק לגבי פניות ליחידות שעוסקות בגיוס ומיון עובדים, ופניות בעניין תלונות הציבור, דוברות והסברה, חוק חופש המידע, תיאום סיורים בשירות בתי הסוהר ונפגעי עבירה.
לגבי מכבי האש, החוק חל רק לגבי פניות ליחידות או לבעלי תפקידים שנותנים שירות לציבור בעניין סידורי בטיחות אש והצלה בנכסים ובעסקים, הקצאת כבאים בתשלום, אגרות ותשלומים בעד שירותים, גיוס ומיון עובדים, תלונות הציבור, דוברות והסברה.
לקריאה נוספת:
- הפרטיות בעידן המודרני – כמה נקודות מעניינות ומטרידות למחשבה…
- הנגשת שירותי הסלולר לבעלי מוגבלויות – הגיע הזמן ויפה היתה שעה אחת קודם!
- המאגר הביומטרי של מדינת ישראל – הכירו את היקף המאגר, טיבו ונקודות התורפה שלו.
- מדיניות שימוש באתר אינטרנט – כל מה שבעל אתר אינטרנט חייב לדעת לפי החוק בישראל.